Nov 20, 2011

Biarlah Rahsia

Kita biasa dalam situasi begini;

"Abu, aku ada satu rahsia ni. Tolong jangan bagitau sape2 ye!" - Mat

Abu dengan serius menjawab "Janji. Aku tak bagitau sape2." "Ceritalah pada aku, jangan risau ko bole percayakan aku." - sambung Abu (dengan penuh keterujaan)

Selang 2 hari..

"Lan, ko tak tau, si Mat tu rupa2nye ******. Tapi ko jangan bagitau sape2 tau. Ni rahsia kau & aku je!!" - Abu.

Begitulah dialog Lan & Awang, Awang & Ahmad...seterusnya......

Bayangkan aib si Mat yang menjadi open secret itu.


*********************************************

Begitulah nilai kepercayaan generasi Facebook & Twitter hari ini.
Mungkin kerana prinsip Internet itu sendiri ie "borderless world", maka rahsia bukanlah menjadi sesuatu yang rahsia lagi..

Menyedari kita mempunyai seseorang yang mempunyai nilai "percaya" yang hakiki, andalah manusia yang paling teramat beruntung sekali.
[ pun intended. Cikgu Bakar (cikgu BM masa UPSR) mesti 'piat' telinga aku kalau dia baca ayat aku ni. ]

note:
pun |pən|nouna joke exploiting the different possible meanings of a word or the fact that there are words that sound alike but have different meanings

No comments:

Post a Comment