Jun 29, 2012

The Day Has Come

Finally..
This is the moment of truth.
We are migrating to a foreign soil, complete strangers.

Semoga Allah mempermudahkan segala urusan di bumi Siam ini. Dijauhkan dari sebarang bencana, Amin.

Untuk itu, selama 2 tahun ini, (insya-Allah) blog ini akan 'berehat' sementara.
Aku akan berkongsi pengalaman di bumi asing ini di Catatan Dari Siam.

Semoga ada manfaat bersama, insya-Allah.
Sharing is caring..


Jun 18, 2012

Official Announcement (rev.1)

Assalamualaikum, 

To whom it may concern 

It is to inform that Mr. Mohd Zairy bin Mohd Tamam, Senior Executive of Procurement Department has been selected for Inter-Company Transfer (ICT) program. He will represent Assembly Services Sdn. Bhd. as a Senior Specialist at Purchasing Division (Planning Unit) of Toyota Motor Asia Pacific - Manufacturing & Engineering (TMAP-EM), located in Samutprakarn Province, Thailand (40km from Bangkok). 

The duration of this assignment is from 1st July 2012 - 30th June 2014. While in TMAP-EM, he will be staying at Chatrium Residence Sathorn, Bangkok. He will bring along his family & he is entitled for one leave passage per one year of service. 

Accommodation & transportation (shuttle van to commute to office) will be provided, however, he is not advised to drive on his own (due to insurance coverage). He is not prohibited from receiving any guests, nevertheless, advance notification preferably 2 weeks before the visit is recommended. Traveling expenses for the guests, unfortunately is not covered under this term. 

He is required to check in on 28th June 2012. Therefore, departure from KLIA is scheduled on the same day (at 1515 via MH 782 Q). On behalf of Mohd Zairy & family, we apologize for any wrongdoings committed by him or his family members. You might also request of any amount due from him before his departure. 

Hopefully he can adapt well with his new environment. Pray him all the best in his future endeavor. Thank you.

Regards

Jun 6, 2012

Sayonara Dugong (Few Final Moments)




5 May 2012

Bukit Merah Laketown Resort 

Puncak Mutiara
(sumptuous meals)


Hospital Sultan Abdul Halim Quarters, Sg.Petani
(stock up cloth diapers)

12 May 2012
Nora's Wedding @ Felda Chempelak, Labis


13 May 2012
Bandar Putra, Segamat




 27 May 2012
 Desa Coalfields, Sg. Buloh
(Moment of Truth)

You served us great!!!
Couldn't ask for better companion...



Rasulullah saw bersabda,
"Tidaklah dunia itu dibandingkan dengan akhirat melainkan bagaikan salah seorang kamu memasukkan jari tangannya ke dalam lautan,perhatikanlah apa yang dibawa oleh jari itu" (HR Muslim)

May 16, 2012

Puspakom

1st time ke Puspakom, 'check-up' Dugong..
Baru tau jugak, Puspakom ni subsidiary DRB-Hicom. Pandai Syed Mokhtar buat duit.

Servis not bad, ada tempahan online. Boleh phone booking. Tapi bila call tak sekalipun berjawab, tak pun talian sibuk. Perlu sedikit penambahbaikan.

Mujurlah orang tak ramai. Lagipun, kalau pemilik kenderaan datang sendiri, walk in diterima.

Kesihatan Dugong amat memberangsangkan. Tidak perlu gusar wahai pemilik baru!
Sememangnya Dugong ini mendapat penjagaan  & perhatian sepenuhnya sejak lahir lagi.
Aduh, mengenangkan hari-hari terakhir bersamanya, sayu juga hati ini.

Pengalaman jumpa people from all walks of life serta kenderaan mereka. Yang berpangkat besar, tentu sekali sekadar berjumpa kenderaan-kenderaan mewah mereka.

Ternyata aku harus bersyukur dengan kurniaan yang telah, sedang & akan Allah beri. Hargai kehidupan yang kita miliki. Mungkin tidak sama dengan orang lain, tapi itulah yang terbaik untuk kita. Maka bersyukurlah, setiap seorang dari kita.
Alhamdulillah....


May 3, 2012

So Soon

Cuti 4 hari sempena Hari Pekerja, seperti biasa dihabiskan di kampung halaman. Atuk Mok pula mengadakan kenduri arwah, kesyukuran atas kejayaan cucu-cucunya dlm SPM & kenduri doa selamat salah seorang cucu yang bakal berhijrah ke daerah baru.

Namun, sepanjang 4 hari itu, 2 ketika di mana aku terasa sesuatu dalam lubuk hati. Saat-saat di mana aku terasa sungguh sebak & air mata yang tidak tertahan..

1. Berpeluang menziarahi pusara Mak. Terlihat betapa subur & redup pohon puding & sebatang lagi pokok yg gagal dikesan namanya.
Teringat hari Mak dikebumikan. Aku & Ayah yang menanamnya. Kecil sahaja waktu itu. Kini tinggi kira-kira 2 kaki. Moga setiap ranting & daun memohon keampunan & kesejahteraan Mak di sana.

2. Pagi Isnin kami bergegas ke Hospital Sultan Ismail di Johor Bahru.
Menziarahi anak kepada sepupu kami (sebelah isteriku), Mohd Alwi. 
Adik Alwi menghidapi leukemia. Ada yang memanggilnya kanser darah.
Oh, tak terbayang betapa pedih kesakitan yang ditanggungnya! Aku renung wajahnya, rambutnya sudah berguguran. Aku jeling chemo-port yang tertanam di bawah bahu kanan. Tak ubah seperti yang aku lalui. Mendengar Adik Alwi mengerang kesakitan, terasa kesakitan yang aku alami dulu sekadar 1-2% berbanding apa yang dia lalui sekarang. Aku tahan sebak di hati. Hanya doa mampu ku hulurkan. Semoga Allah kurniakan kesihatan buat Mohd Alwi, Amin..

Oh ya, aku mungkin bukan peminat no.1 Maher Zain. Tapi lagu-lagunya semasa album pertama 'Thank you Allah' sungguh menyentuh kalbu. Aku yakin album keduanya turut begitu. Begitulah agaknya, apa-apa yang lahir ikhlas dari hati tentu juga meninggalkan bekas di hati. Mungkin boleh diambil iktibar oleh artis nasyid, pendakwah malahan para politikus.
 


*****************************


So Soon
by Maher Zain (latest album "Forgive Me")


Every time I close my eyes I see you in front of me
I still can hear your voice calling out my name
And I remember all the stories you told me
I miss the time you were around
But I’m so grateful for every moment I spent with you
Cause I know life won’t last forever




You went so soon, so soon..
You left so soon, so soon..
I have to move on cause I know it’s been too long
I’ve got to stop the tears, keep my faith and be strong
I’ll try to take it all, even though it’s so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone
Gone so soon...

Night and day, I still feel you are close to me
And I remember you in every prayer that I make
Every single day may you be shaded by His mercy
But life is not the same, and it will never be the same
But I’m so thankful for every memory I shared with you
Cause I know this life is not forever

There were days when I had no strength to go on
I felt so weak and I just couldn’t help asking: “Why?”
But I got through all the pain when I truly accepted
That to God we all belong, and to Him we’ll return
Oh..


Apr 24, 2012

No.1


i was a foolish little child
crazy things i used to do
and all the pain i put you through
mama now i'm here for you

for all the times i made you cry
the days i told you lies
now it's time for you to rise
for all the things you sacrificed

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

and now i finally understand
your famous line
about the day i'd face in time
'cause now i've got a child of mine

and even though i was so bad
i've learned so much from you
now i'm trying to do it too
love my kid the way you do

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
oh, oh, number one for me

you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
oh, oh, number one for me

there's no one in this world that can take your place
oh, i'm sorry for ever taking you for granted, ooh
i will use every chance i get
to make you smile, whenever i'm around you
now i will try to love you like you love me
only god knows how much you mean to me

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

the number one for me
the number one for me
the number one for me
oh, oh, number one for me

Apr 19, 2012

Boss & Anda

Kalau di ofis, kita rajin..sudah tentu bos sayang. (Teruknya ayat mukaddimah!!hehe)

Andai bos suruh siapkan satu tugasan yg mustahak, kita siapkan & buat juga tugasan2 lain yg kurang mustahak (tetapi relevan), tak ada sebab utk boss tidak suka anda. melainkan boss itu seorang pesakit mental.

Begitulah ibarat hubungan kita dengan Allah.
Segala yang wajib, kita patuh & turutkan dengan sepenuh jiwa. Malah, kita tambah pula ibadah2 sunat yg lainnya. Maka tentu kita beroleh perhatian Allah yg lebih lagi.

Berbalik soal boss. Kita cuba mendapat perhatian boss dengan melakukan perkara2 yg bukan atas suruhannya.. Buatkan kopi ke, kipaskan ke (literally & metaphorically). Boss itu manusia..Jika kurang cerdik, mungkin juga kita disayangi. Bagi boss yg berakal, tentu saja mudah dinilai perlakuan yg sedemikian - KAKI AMPU!



Dan dengan Allah, tentu tiada istilah bodek. Maha Suci Allah.
DIA Maha Mengetahui berkenaan hamba2Nya yang ikhlas. Pasti beroleh perhatian & kasih sayang Allah..

Sekadar peringatan bersama...Wallahua'lam...


Apr 15, 2012

Dugong

Ok, sebelum bergebang lebih lanjut, ingin aku menjelaskan sedikit kemusykilan tentang gambar2 yang ditepek kat posting sebelum ni. Memang ianya sesuatu yg bermotif.
Aku sebenarnya sekadar nak tengok, gambar mana satu lebih sesuai, bersama nombor pendaftaran ataupun tidak, seandainya akan aku iklankan Dugong kesayangan ini.

Ternyata seeloknya tidak perlu, kerana nilai nombor itu tidak sebanding dgn harga nombor pendaftaran WWW 1 yg bakal dilelong hujung bulan ini. (Khabarnya boleh mencecah setengah juta! Wow, rich people definitely know how to spend their money!!!)

Kalaulah diinfaqkan kepada pelajar2 universiti, boleh menampung perbelanjaan sekitar 15-
20 orang tanpa perlu mereka berhutang kepada PTPTN. Opss....

Belum cerita tentang soft loan RM250 juta yang diberikan kepada seseorang..Namun bila cadangan PTPTN utk dihapuskan, semua pun melenting walhal pelaburan untuk modal insan sering dicanang2..(Opss lagi..)

Ok, berbalik kepada kisah nombor pendaftaran. Walaupun di mata orang lain tiada nilai, namun bagi kami ia cukup bererti. Antara persamaan kami berdua yg dikongsi bersama.

Berkenaan Dugong..
Walaupun 7 tahun lebih aku berkecimpung dalam industri automotif, aku jarang sekali terlibat secara langsung di peringkat end-user (customers).

Sebaik diiklankan, secara purata aku menerima 2 panggilan / sejam untuk tempoh 8 jam pertama ini. Sesuatu yg amat mengujakan. Tak sangka industri ini sebegitu keadaannya. Boleh aku katakan amat memberangsangkan. Ini baru kereta terpakai. Kalau kereta baru, (yang mana lebih dekat dengan aku) mungkin lebih agresif lagi.

Mungkinkah jenama? Mungkin juga harga? Spesifikasi? Ya, semua faktor berkemungkinan.

Apapun, aku cenderung utk tidak menjual kepada penjual kereta terpakai, kerana aku tahu harga yang mereka tawarkan tidak berbaloi, malah terlalu jauh jurangnya tatkala mereka menjual kembali kepada pelanggan mereka.

Ala kulli hal, kita tunggu & lihat. Setakat ini, aku ada pembeli berpotensi yg 'rapat' (tidaklah jauh Dugong dari pandangan kelak), seandainya tiada pembeli2 lain yang berminat.

Oh ya, boleh rujuk sini untuk iklan tersebut >> MUDAH
Dan jangan tanya siapa Zack, OK?!!



Apr 5, 2012

Dugong (For Sale) & Kancil (Not for Sale)

Sungguh, ikutkan hati memang tidak mahu berpisah dengan keduanya.
Apakan daya, keadaan semasa menuntut agar Dugong terpaksa dilepaskan.
Dengan berat hati, kami merelakan. 
Harap-harap ada yang sudi menjaga & berkongsi suka duka dengannya.

Dugong ini,
sepanjang khidmat 4 tahun 2 bulan 5 hari ini, tidak pernah memberi masalah kepada kami.
Khidmat baktinya pasti dirindui.



Dan Kancil itu, terpaksa juga kami berpisah walau hanya sementara.
Hak milik kekal, begitulah perancangannya.
Sejak aku sendirian, berdua, bertiga & kini berempat.
Perlu melantik penjaga sementara, menjaga hal ehwal makan minumnya.
Mudah-mudahan ketemu semula bila tiba masanya.

Ramai yang sudah 'meminang' sebenarnya.
Namun, hantarannya sahaja belum diputuskan..

Apr 2, 2012

A Year to Remember

I thought it was year 2008 as my most memorable year.
To be diagnosed with CANCER, certainly unforgettable experience in anyone's life!

After a deep & long 'soul-searching' session especially during my birthday, I actually have to admit that year 2010 being my 'year of the life' so far. (Apology for the weird phrase by the way, I meant it)

Physically lost my mom & my sister spiritually, I could not hold my tear every time I sit down & remember our memories together.

I must say, it was my turning point to what I am today.
I am not really sure, whether being better or otherwise. The thing is that I feel I am not the person I used to be.

Suddenly I remember, I imprecisely close my old blog & started up this.

I just wish, things gonna be better tomorrow & days after..

Insya-Allah..

Mar 22, 2012

On My Birthday

Pagi tu, nak pegi keje cincin ilang!!
Aduh, dlm byk2 hari..kenape la ilang hari ni. Terus ilang mood kat ofis.
Busy day lak tu. Pagi ada rehearsal utk supplier conference kat Grand Dorsett, Subang.
Lps lunch, mengadap monitor sampai pkl 6.30!!

On the way blk, dpt sms Cipul. Ada dpt lucky draw dr Tupperware.
Hehe, dpt gak 'hadiah' besday. Tupperware padahal dah menimbun kt umah tu.

Sampai umah, nak gi surau. Tetiba sandal lak ilang!
Alahai, kenapa la byk sgt benda ilang hari ni??

Lepas solat Maghrib, ajak Ummi g Secret Recipe.
Pekena my all time favourite Irish Lamb Shank.

Eh, courier yg Cipul bagitau tu dah sampai.
Amierah la semangat tukang bukak.
Eh..

Kat Secret Recipe, another surprise.


Patut la cincin & sandal ilang hari ni!!

Thanks Ummi..

Mar 8, 2012

All is Fair in Love & War (and Politics!)

8 Mac 2008 antara detik terpenting dalam lipatan sejarah Malaysia.
Ada hikmah mengapa Allah takdirkan sebegitu rupa. Ia bukan sekadar putaran roda kehidupan. Perlu diteliti, diamati & dipelajari setiap inci. Diperhalusi setiap segi dengan akal & mata hati.

Aku turut lebih mengenali kehidupan dunia ini dalam erti kata yang lebih luas walaupun kadangkala pelik & aneh.

4 tahun sudah berlalu..

Semoga pemimpin-pemimpin yang akan dilantik selepas ini, mereka yang benar-benar mengasihi rakyat melebihi kepentingan peribadi.

Sungguh, aku dambakan situasi itu...



Feb 28, 2012

So Close, Yet So Far

Allah itu sangat dekat dengan kita.
Kerana itu kita perlu yakin bahawa Allah sentiasa ada, Maha Mendengar & Maha Melihat.

Walaupun hakikatnya kita tidak mampu melihat Allah, sebenarnya DIA terlalu dekat.

Metaforanya mudah. Anda punya bulu mata. Bukan sehelai, malah berpuluh-puluh!!
Cuba lihat, nampakkah & bolehkah dikira bulu mata itu?

Begitulah dekatnya Allah. Yakinilah & semoga bertambah taqwa kita, Amin...

Jan 26, 2012

The Day She Was Born

Kelaziman aku saban tahun, antara lain adalah mengucapkan selamat hari jadi buat Mak.
Hari ini, aku tetap ucapkan selamat...
Semoga rohnya dicucuri rahmat, ditempatkan di kalangan para syuhada' & solihin..Amin..

Hampir 30 tahun melalui hidup bersama arwah, 15 tahun pertama aku akui betapa aku tidaklah membanggakan ibuku. 15 tahun terakhir, sedikit demi sedikit aku mulai mengenal erti hidup & semakin memahami pengorbanan seorang ibu. Kasih yang tiada bertepi..

Bayangkan kita di tengah lautan, tanpa sebarang daratan di pandangan. Begitulah perumpamaan kasih sayang seorang ibu.

Mudah-mudahan, kalian yang masih berpeluang akan ingat pesan ini. Hargailah ibumu dengan sepenuh hati. Hatta seorang ayah tempatnya ke-2 dibandingkan dengan martabat seorang ibu.

Sungguh, aku masih belum puas berbakti untuk Mak. Aku harapkan agar kebaikan-kebaikan yang sedikit ini mampu kuhadiahkan buat bekalan Mak di sana.



Al-Fatihah
26.1.1954 - 8.7.2010
 Trivia:
1- Kenangan Kek Terakhir.

Jan 15, 2012

ILMU

“Barang siapa menempuh suatu jalan dengan tujuan mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga. Selain itu, malaikat akan meletakkan sayapnya bagi orang yang mencari ilmu sebagai keredhaan atas tindakannya. Sesungguhnya yang ada di langit dan bumi, bahkan ikan-ikan di laut, akan memohonkan ampunan bagi orang yang menuntut ilmu. Keutamaan orang  yang berilmu atas ahli ibadah adalah seperti keutamaan bulan atas planet yang lain. Para ulama adalah pewaris nabi. Dan, para nabi tiada mewariskan dinar atau dirham, melainkan ilmu. Maka, barang siapa mengambilnya, bererti ia telah mengambil bahagian yang sempurna.” (HR. Ahmad)


Sila rujuk di sini untuk maklumat lebih lanjut.

"Jadilah kamu orang yang mengajarkan ilmu, ataupun yang belajar ilmu, mahupun yang mendengar ilmu, atau paling tidak yang menyintai ilmu.
Janganlah kamu menjadi golongan yang ke-5 yakni yang akan beroleh keburukan di dunia & akhirat..

Wallahua'lam..

Jan 8, 2012

Menjelang 901

Tuan,

Saya tahu malam ini bakal menjadi malam yg pendek buat Tuan.
Situasi kurang lebih 10 tahun lalu bakal menjadi "jà vu" buat Tuan serta kaum keluarga.

Sama ada Tuan buat atau tidak kesalahan itu, sememangnya Allah jua yang Maha Mengetahui. Ternyata setiap rakyat Malaysia mempunyai hak untuk berbeza pendapat. Mempercayai apa yang mereka yakini.

Sekiranya Tuan di pihak yang benar, maka yang menuduh & mempercayai bakal juga ditanya di mahkamah Allah kelak. Apatah lagi 'mastermind'nya. Habuan dunia terlalu sedikit & saya kira tidak berbaloi dengan azab yang bakal ditanggung.

Dan sekiranya Tuan dengan 'sebenarnya' melakukan perkara itu, tentu saja taubat jalan keluarnya. Apalah sangat hukuman penjara di dunia berbanding kemurkaan Allah di akhirat. Selagi ajal belum menjemput kita, peluang kita masih ada untuk mendapat keampunan, rahmat & redha Allah di akhirat sana.

Sekiranya dijatuhi hukuman esok hari, maka bersabarlah. Ketidakadilan di dunia ini seharusnya menjadi bukti kepada yang orang beriman bahawa ALLAH MAHA ADIL. Mahkamah dunia, manusia boleh menipu. Namun di mahkamah Masyhar, tangan, kaki, lidah dan seluruh anggota kita bakal berkata benar dengan sebenar-benarnya.

Saya hanya mampu berdoa kepada Allah, moga DIA menunjukkan kebenarannya di dunia ini lagi. Agar umat Islam tidak lagi bersengketa. Agar kita dapat sama-sama berganding bahu  memakmurkan Malaysia tanahair yang tercinta ini. Bumi yang Allah anugerahkan agar dilakukan kebaikan ke atasnya. Semoga setiap dari kita akan merenung kembali, apa tujuan asal kita dijadikan Allah di muka bumi ini.

Sesuatu yang bermain di fikiran saya, harap dapat dikongsi bersama.
Sukar untuk saya percaya bahawa seorang mangsa rogol akan rela duduk bersama lagi untuk menikmati hatta secawan air kosong bersama perogolnya.
Begitu juga seorang mangsa liwat yang masih mampu makan karipap bersama-sama dengan peliwatnya. Maaf, ini sekadar pandangan peribadi. Tentu sekali Yang Arif lebih bijaksana dalam menilai & mempertimbangkan keputusannya kelak.

Akhir kalam, apapun keputusannya, semoga Tuan tetap tabah & sabar menerimanya.
Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.

Ikhlas,
Mohd Zairy
8.1.2012


Jan 3, 2012

English Education

Diam tak diam, Amierah menjangkau usia 5 tahun pada tahun baru 2012 ini.

Antara persoalan yang bermain di benak setiap ibu bapa (benak = fikiran, betul eh?kamus dewan please..) adalah ke mana nak dihantar anak-anak ini, pengasuh, taska, tadika, sekolah?

Kami juga tak terkecuali..
Ikutkan hati, memanglah mahukan yg terbaik..Anggapan biasa manusia normal macam kami ni, yang lebih mahal lebih baik hasilnya..
Macam-macam consideration yang lainnya, yuran bulanan, syllabus, penerimaan anak terhadap subjek-subjek yang diajar itu juga.

Namun, hasil pengalaman-pengalaman lalu tentang kehidupan ini, yang mahal tak semestinya yang terbaik. Bayangkan seseorang membeli smartphone, tapi fungsi yang digunapakai sekadar menelefon & ber'sms' (OK la, snap foto gak..). Tentu sekali 'kurang' berbaloi..

Pengalaman seorang pengusaha taska sendiri, seorang kanak-kanak seusia 3 tahun yang telah dihantar ke kelas English (beryurankan RM800 / bulan), tapi tatkala dihantar ke taska, mengalami masalah komunikasi yang amat serius dek kerana tidak boleh berbahasa Melayu langsung. (Haruslah ambil maid ber'english education', ye tak?!Tiba2 rindu kat Usop Wilcha, lama tak dengo suara dia..hehehe..)

Berdasarkan budget yang sederhana, memastikan hasil yang optimum, kami berdoa agar pilihan kami yang terbaik & mendekatkan diri kami sekeluarga kepadaMU jua...

Ya, OPTIMUM..
Mudah-mudahan, Amin..

**********************************

Optimum

In mathematicscomputational science, or management sciencemathematical optimization (alternatively, optimization or mathematical programming) refers to the selection of a best element from some set of available alternatives.[1]
In the simplest case, an optimization problem consists of maximizing or minimizing a real function by systematically choosing input values from within an allowed set and computing the value of the function. The generalization of optimization theory and techniques to other formulations comprises a large area of applied mathematics. More generally, optimization includes finding "best available" values of some objective function given a defined domain, including a variety of different types of objective functions and different types of domains.
Sumber dari : Wikipedia 

Ada Apa Dengan J.P.O. (Johor Premium Outlets)


25 Dec 2011 : Menyinggah jap...maklum la, jgn kata org Johor tapi tak penah sampai, ye tak?
Rule of Thumb : Nengok bole. Beli? Nengok budget la ye...

Nak masuk pun kene Q panjang..Sebab dah tau harganye after 50% off pun paling koman RM2k, abaikan saja...

Belum ape2 Miyah dah 'paw' sarung bantal kat Akemi..

Alamak, Adidas Predator X!!! Normal price RM350, after discount dlm RM200++.
Ehem..ehem..

Pink ke, krim ke, dark blue?? Cepat pilih, jangan malu2..

Poney sampai 70%. Tapi bukanlah yg new arrival ye...Yg tu kene crk kat Sogo..hehehe..

Ni kete escort Tengku Mahkota Johor (Sultan Ismail Ibrahim ibni Sultan Ibrahim Ismail Iskandar)
Fuh, full name tu..Daulat Tuanku..

Utk panduan mereka yg teringin nak singgah. Dari PLUS highway menghala ke Johor Bahru. Exit di Senai Airport/Linkedua/Desaru H'way.



Dec 30, 2011

Zero-Sum

Another lesson of life..

Our happiness could be despair to others..
It is the best if we can share the same joy together..

Dec 27, 2011

Quote

Senyumlah pada mereka yang membencimu
Doakanlah mereka yang memusuhimu

Kelak kau akan tahu erti BAHAGIA

IKIMfm

Dec 23, 2011

1st Birthday

23.12.2010 + 10 days

23.12.2011 - 5 days

Duhai Ahmad Ziyad,
Semoga dikau menjadi seorang anak soleh & mujahid Islam, pembela agama kita yang tercinta, Amin..




Dec 20, 2011

BR1M

Sungguh, ia suatu inisiatif yang mulia.
Siapalah kita untuk mempertikaikan keikhlasan, kerana ia milik Allah jua. Jika pelakunya tidak ikhlas sekalipun, tidaklah kita berhak menghukum.
Kepada mereka yang mengambil kesempatan (borang palsu etc), maka laknat Allah jua yang layak buat anda!!

Sekadar membawakan satu senario:-

Keluarga A total income RM2,800. Mempunyai seorang cahayamata berusia 3 tahun. Maka layak mereka mendapat RM500. Alhamdulillah..

Keluarga B total income RM3,200. Mempunyai 4 orang anak, 2 sudahpun bersekolah.
Adakah B juga mendapat RM500 itu?

Para penggubal, penguatkuasa & mereka yang berkaitan dengan BR1M ini, saya merayu agar B ini juga diberikan bantuan RM500 ini, walaupun pada pendapat saya seharusnya kita beri lebih..


S.B.P.A.

Jika ada yang membantah, tentu ada 'disadvantage'nya..

(a) Umur bersara wajib 60 tahun. Tidak setuju?
Bukankah itu yang diperjuangkan oleh ramai pihak?
Kos sara hidup yang meningkat tidak selari dengan kenaikan gaji, ditambah purata jangka hayat penduduk M'sia yang semakin bertambah. Tentu sahaja ini sebahagian jalan keluar.

(b) 'Exit policy for non-performer'. Mengapa tidak?
Jika seseorang staf itu bebas melakukan sesuatu kerja peribadi (meliputi ber'FB', menonton video/movie serta kerja-kerja peribadi lain), tidak ada salahnya dihukum. Mekanismanya perlulah adil. Amaran, tindakan tatatertib, barulah dipecat.
Namun, jika memang tiada tugas untuk si pekerja sehingga 'terpaksa' melakukan aktiviti-aktiviti di atas, itu salah pihak pengurusan. Tak layak duduk di atas! Malah dia orang pertama perlu dipecat.

Jika kerana sebab-sebab di atas Cuepacs menolak, maka aku kira agak kurang bijak.
Dalam kita menuju ke arah negara maju, setiap orang perlu ada peranan & tidak seharusnya 'free-rider' dibela..


Dec 11, 2011

A Foiled Break In

9.12.11 @ 11.10 pagi

Terdengar ketukan bertalu-talu dari rumah Abon, jiran selang sebelah rumah. Lantas Abu menjenguk sebentar. Setahu Abu, Abon di kampung kerana isterinya masih berpantang kelahiran anak sulong.

Kelihatan sebuah kereta Proton Wira (sedan) berwarna emas di depan rumah Abon. Seorang lelaki Cina di dalam kereta. Rakannya sedang mengetuk pintu rumah Abon.

Abu : Hello, mahu cari siapa?

Cina 1 : Oh, mahu pergi rumah kakak saya! (penuh yakin & selamba). Ini rumah kakak saya.

Abu : (Kaget!!Bila masa pula si Abon ni ada adik ipar Cina?!!) Ye ke? Ni bukan rumah Melayu ke?

Cina 1 : Bukanlah. Ini rumah kakak saya.

Cina 2 : Tak percaya ke? Ini saya mahu parking kereta! (Sambil pura-pura undur kereta nak parking dalam garaj)

Abu : (Alamak, lain macam ni!!Hand phone dalam rumah pulak!) Ok..

Berlalu masuk ke rumah untuk mengambil hand phone, sempat menjeling nombor pendaftaran kereta, JFJ 9756.

Terus mereka memecut laju, meninggalkan rumah 'kakak' mereka.

Lantas, Abu terus meneliti apa sebenarnya yang berlaku. Pintu pagar & grill, mangganya sudah tiada. Dan pintu kayu, benteng terakhir rumah Abon..


Nyaris sahaja sebelum direwangkan 'adik-adik bukan seibu sebapa itu'!!

Abu menelefon Abon, pihak keselamatan & polis tentang kejadian yang berlaku.

Abu ditertawakan seorang Sarjan;
"Saya pernah jumpa orang yang terserempak dengan penjenayah.
Tapi ini 1st time saya jumpa orang yang berborak dengan penjenayah!"

Moral of the story:-
1- Simpan nombor telefon balai polis terdekat.
2- Kenal siapa jiran kita
3- Common sense


Dec 6, 2011

Force Majeure

Force majeure  (Frenchpronounced: [fɔrs maʒœr], approximately fors ma-zhur)

**************************Pertama kali aku diperkenalkan dengan istilah ini masa meneliti "Supply & Purchase Agreement" tidak lama dulu. Bagi ahli perundangan, mungkin term ini agak familiar. Ketika itu, aku pun sekadar baca sekali lalu.Kini, baru aku sedar kepentingan adanya clause itu dalan sesebuah perjanjian. Biasanya, ia sekadar satu perenggan. Tapi nilai yang terjejas akibat daripadanya boleh jadi jutaan ringgit!Bayangkan seorang pembekal yang membekalkan 5 biji tayar untuk sebuah kereta (purata RM500 / kereta = 2,000 unit / sebulan), nilainya RM1,000,000 sebulan!!Belum lagi alloy rim, enjin, transmisi & seribu satu parts yang lainnya.Itulah yang terjadi apabila berlakunya banjir di Thailand tempoh hari. Aku turut simpati kerana aku tahu betapa peritnya ujian ini. Syukurlah tempat aku mencari sesuap nasi tidak terjejas teruk. Walaupun tidak sampai sebulan, itupun sudah ada keluhan. Aku diberitahu ada sebuah kilang yang terpaksa diberhentikan operasi untuk 3-6 bulan. Bayangkan jika gaji yang ada termasuk kerja lebih masa terkurang 30%-40%. Bayangkan para penjual kereta yang 'basic salary' tidak sampai RM800 / bulan & mengharapkan komisen untuk memenuhi komitmen sehari-hari, tidak dapat menjual sebiji kereta dalam tempoh itu?
2011: Weeks after flood in Thailand

Ya, kita mungkin tidak pernah terfikirkan itu. Kerana kita tidak terkena tempiasnya. Hakikatnya, apa yang berlaku di sekeliling tidak lain adalah sebagai peringatan juga kepada kita. Agar kita sentiasa tidak lupa untuk bersyukur. Agar kita selalu ingat bahawa kuasa Allah itu tidak ada tolok banding. Bahawa hakikat kita akan sentiasa memerlukan Tuhan serta hakikat sebenar sebuah kehidupan. Apa yang terjadi di Thailand, perbandingannya hanya 1% di Metro Kajang Jumaat lepas. Tidak mustahil ia boleh berlaku di tempat kita juga. Moga kita akan sentiasa ingat itu, insya-Allah..
"Ya-Allah, peliharalah kami, keluarga kami, umat Islam keseluruhannya daripada murkaMU. Tetapkanlah iman kami & ampunilah dosa-dosa kami, wahai Tuhan Sekalian Alam"
**********************force majeure |ˌfôrs mäˈ zh ər|

noununforeseeable circumstances that prevent someone from fulfilling a contract.irresistible compulsion or greater force.ORIGIN late 19th cent.Frenchliterally ‘greater force.’

Dec 4, 2011

Tasu'a & Asyura of Muharam

10 Muharam @ Hari Asyura hari yang punya sejarah yang panjang.
Rasulullah menyatakan bahawa umat Islam lebih berhak meraikannya berbanding orang Yahudi.
Berpuasa pada hari ini menjadi kewajipan tatkala Rasulullah berhijrah ke kota Madinah.
Termansuh apabila difardhukan puasa bulan Ramadhan pada tahun ke-2 Hijrah.

Puasa pada 9 Muharam @ Hari Tasu'a adalah bersandarkan pesan Rasulullah agar kita turut berpuasa pada hari ini bagi menyalahi (membezakan) amalan orang Yahudi. Namun tidak ada halangan sekiranya sekadar berpuasa pada 10 Muharam sahaja. Malah, tidaklah menjadi satu kesalahan jika tidak berpuasa langsung pada 10 Muharam.

Banyak juga fadhilat tentang puasa hari Asyura ini.

Namun, alangkah baiknya sekiranya dapat kita penuhi tuntutan & amalan Rasulullah atas bukti cinta kepadanya serta mengharapkan keredhaan Allah semata-mata.

:: Ikhlas amat payah, jika dapat dicapai ianya sungguh indah ::



Dec 2, 2011

Demise

It was Thursday evening.
And it was Friday morning.

The memory of my late mum's final breath on that evening & the remains buried in the morning is still fresh in my mind.

**************

Condolence to my colleague, Wong Kok Hui, who just lost his beloved mother last night. She suffered similar disease as my mum, that is why I can understand the feeling.

As people say, only time can heal.

Nov 28, 2011

LEKA

Oh, ini bukan azam tahun baru utk lebih rajin menulis blog sempena tahun baru 1433H.
Malah, aku kena kerja hari ini gara-gara cuti Awal Muharam ni dah digunapakai masa maintenance shutdown bulan Mei lepas.
Sekadar kesinambungan daripada entry sebelum ini.

Benarlah yg akhir itu lebih baik daripada permulaannya.
Apalah guna mendahului 2-0 hanya melihat scoreboard 2-3 di akhirnya.

Leka & lalai, bukankah itu attribute seorang manusia, malah kita juga?

Untuk renungan bersama..

Nov 27, 2011

Awal & Akhir


وَلَلآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الأولَى
"Dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu daripada permulaan" 
(Adh-Dhuha 93 : 4)

Ada banyak tafsiran tentang ayat yang selalu kita baca ini.

Tentang perbandingan kehidupan akhirat (akhir) yang kekal abadi & hakiki berbanding kehidupan dunia yang sementara (awal)

Terdapat juga tafsiran tentang pengakhiran yang baik atas dakwah Rasulullah Al-Amin Muhammad (selawat atas baginda) setelah bergelut dengan segala macam tribulasi & cabaran yang perit ketika peringkat awal menyebaran Islam.

Boleh juga kita aplikasikan dalam kehidupan kita sehari-hari.
Team Harimau Muda kalah pusingan pertama dengan Syria, tapi menang pada perlawanan timbal balik nanti.
Ahmad Fakri gagal sepakan penalti final Sukan Sea 2011, tapi akhirnya menjadi top scorer Sukan Asia atau Olimpik 2012 kelak (boleh?)
Tentu itu lebih baik, bukan? (Oh, be realistic Ciki!!)

Ramai sudahpun memasang azam yang pelbagai (perfectly fine), kerana setiap amalan itu adalah dengan niat. Lebih penting jika menjelang akhir tahun nanti, lebih banyak pencapaian berbanding azam yang telah kita sasarkan.

Selamat Menyambut Awal Muharam 1433H.

Nov 23, 2011

Something About Work

When your boss really trust you, you will end up doing more jobs


Nov 21, 2011

Between Optimistic & Pessimistic

Optimistic itu satu ciri & sifat yang murni.
Pessimistic pula sering dilabel sebagai nilai yang negatif.

Namun, kadangkala kita tersalah anggap.
Boleh jadi optimistic itu menjadi too ambitious, dan pessimistic itu dek kerana kita bersikap realistic.

Untuk perlawanan malam ini, tentunya aku mengharapkan Malaysia akan menang.
Tapi aku kurang yakin sebenarnya.

Adakah aku seorang pessimistic, atau realistic?

ALL THE BEST, HARIMAU MALAYA!!!

Nov 20, 2011

Biarlah Rahsia

Kita biasa dalam situasi begini;

"Abu, aku ada satu rahsia ni. Tolong jangan bagitau sape2 ye!" - Mat

Abu dengan serius menjawab "Janji. Aku tak bagitau sape2." "Ceritalah pada aku, jangan risau ko bole percayakan aku." - sambung Abu (dengan penuh keterujaan)

Selang 2 hari..

"Lan, ko tak tau, si Mat tu rupa2nye ******. Tapi ko jangan bagitau sape2 tau. Ni rahsia kau & aku je!!" - Abu.

Begitulah dialog Lan & Awang, Awang & Ahmad...seterusnya......

Bayangkan aib si Mat yang menjadi open secret itu.


*********************************************

Begitulah nilai kepercayaan generasi Facebook & Twitter hari ini.
Mungkin kerana prinsip Internet itu sendiri ie "borderless world", maka rahsia bukanlah menjadi sesuatu yang rahsia lagi..

Menyedari kita mempunyai seseorang yang mempunyai nilai "percaya" yang hakiki, andalah manusia yang paling teramat beruntung sekali.
[ pun intended. Cikgu Bakar (cikgu BM masa UPSR) mesti 'piat' telinga aku kalau dia baca ayat aku ni. ]

note:
pun |pən|nouna joke exploiting the different possible meanings of a word or the fact that there are words that sound alike but have different meanings

Nov 18, 2011

Rawatan Alternatif

1- Lihatlah agamanya
2- Perhatikan amalan wajib & sunat
3- Perhalusi akhlaknya
4- Bagaimana kaedah perubatannya

- Jika dia bukan Islam, bimbang jampi-jampi yang bersifat pensyirikkan
- Andai solat wajib pun dilengahkan (apatah lagi ditinggalkan), mana mungkin Allah dekat dengannya
- Sekiranya kata-kata & perlakuannya penuh sifat angkuh, takabbur & riyak, syaitan & nafsu lebih dekat dengannya
- Tidak dijaga batas aurat, bahan-bahan yang diguna juga meragukan, berwaspadalah..

Sekadar renungan bersama...

Nov 16, 2011

Dulu, Sekarang & Akan Datang

Dulu, nak mengaku pro pembangkang memang tak segan silu
Sekarang, nak cakap suka pembangkang agak ragu-ragu
Akan datang tetap takde hati nak sokong belah lagi satu

:: pantun 3 kerat ::

On serious note, tiba2 aku terfikirkan sesuatu...
Ya, kakitangan kerajaan & swasta ada satu perbezaan yang agak ketara.

Pekerja swasta, setiap kali pencapaian "Untung & Rugi" kurang memuaskan, kesannya boleh dirasai hampir serta merta (acapkali tahunan).

Berbeza (in my humble opinion) dengan kakitangan awam. Hampir tidak ada perasaan gundah tidak kira sama ada berjaya atau tidak KPI itu dicapai.

Aku pernah berpengalaman melalui satu situasi di mana pihak syarikat terpaksa 'delay' pembayaran gaji utk seminggu bahana 'cash flow' yang agak tenat. Keadaan bertambah buruk kerana aku pula yang terpaksa menjawab bagi pihak pengurusan!!

Siapa pula pernah bayangkan kerajaan tidak mampu membayar gaji kakitangannya.
Ya, itu sesuatu yang tidak pernah terlintas dalam fikiran.

Namun, tahukah kita Greece telah & kini Itali berhadapan situasi sukar akibat beban hutang yang tidak tertanggung?
Kesannya cukup besar. Bayangkan sahaja gaji kita dipotong, cukuplah sekadar 5%!!

Kita harapkan itu tidak berlaku, insya-Allah.

Mungkin atas asbab itulah, "pengharapan" agar hanya mereka yang benar2 tulus sahaja yang memegang amanah rakyat keseluruhannya, membuatkan aku tetap ambil tahu tentang situasi politik semasa.

Bagi aku, kita sedang "tenat". Pohonlah kepada Allah agar hanya yang layak & berhak diangkatNYA menjadi pemimpin kita, tak kira di 'sebelah' manapun dia. Dan mereka pula bersatu atas nama Allah untuk benar2 memperjuangkan hak rakyat.



Nov 15, 2011

Weekdays

1 hour - in the car
11 hours - in the office
12 hours - in the house (4 hours alive, 8 hours not)

what a waste, if we do not set our mind right.

:: segalanya boleh jadi ibadah ::



Nov 10, 2011

Antara Kawan & Sahabat

Aku pernah mencoretkan sesuatu :-
1. a friend will laugh with you
2. a good friend will listen to you
3. a best friend will cry for you

(15 October 2011)


Aku sendiri bukanlah seorang sahabat yang baik. Sekadar mampu menjadi kawan dalam keadaan yang tertentu. Acapkali juga berkawan atas sebab-sebab yang mendatangkan kebaikan. 


Tatkala kita ada seorang kawan yang sanggup datang kepada kita bila kita dalam kesusahan, dialah sebenarnya seorang sahabat & hargailah dengan seluruh jiwa kita.


Memetik kata-kata  seorang ilmuwan, 
"you are, the people whom you associated with & the books/materials that you read"


Untuk itu, Al-Quran sebenarnya sahabat terulung yang setiap orang perlukan.  



Nov 9, 2011

Chill Out

should be simply put as "careful with water pressure"
:: found in Japan ::

bukan di negara One Malaysia ye..
Disclaimer: Copied from www.engrish.com

Nov 7, 2011

Happy Birthday, My Love

7 November 2011 @ 11 Zulhijjah 1432H

Dear Nadiah Misman,

I am sorry, my dear. Tonight supposed to be a happy moment (every day is a happy day, though). It's your birthday. Everybody will happy on their birthdays. For thousands reasons. Big cake, expensive gift, romantic dinner, surprise party and whatnot.

I guess, life is full of uncertainties & unexpected events. How on earth would I expect to be alone in the hospital, on your birthday?!

This is just another test for us. We should appreciate regardless of anything. I am just happy that we are still together, weathering any circumstances. We will treasure every moment, seeking wisdom and move forward, Insya-Allah.

I pray to Allah, we will be together in this world & Akhirat. Amin.

Yours forever,

Mohd Zairy Mohd Tamam



Fakta kes:-
10 Zulhijjah 1432H @ 6 November 2011

- 11.00am : Aktiviti melapah lembu korban di Kg. Pt. Baru.
- 11.45am : Kaki kiri tertusuk parang panjang Wak "..". Berdarah tidak henti. Hampir pitam akibat kehilangan darah yang banyak.
- 12.30pm : Tiba di wad kecemasan, Hospital Putra Batu Pahat.
- 12.45pm : Minor OT. Exploration & minor surgery. Urat kecil terputus berdekatan jari kelingking. 5-6 jahitan.
- 2.00pm : Admission di bilik 213. Expected to be discharged tomorrow noon. Recovery within 2-week, insya-Allah.


Nov 1, 2011

Takkan Penuh

Ada 2 perkara yang tak akan dapat kita penuhkan sampai bila-bila.

Pertama AKAL.
Malahan, semakin orang itu berilmu, dia mendapati banyak lagi cabang-cabang ilmu lainnya yang masih belum diterokai.

Kedua NAFSU.
Kerana itu kita melihat semakin hebat orang itu mengejar nafsu, maka semakin tidak puaslah dia dengan kehidupan dunia ini.

"Kejar dunia, nescaya akhirat akan lari meninggalkan kita. Mari kita kejar akhirat, insya-Allah dunia pula akan berlari-lari mengejar kita"

Oct 28, 2011

Daerah Itu

Alhamdulillah..
Segala puji hanya bagiMu Allah, yang mengurniakan kehidupan & segala kebaikan dalam di dalamnya, sama ada berbentuk kesenangan mahupun kesulitan. Berbahagialah bagi yang menempuhnya, sentiasa dalam ketaatan & kepatuhan kepadaMu..

Mutakhir ini, dunia automotif dikejutkan lagi oleh satu lagi bencana alam setelah terjadinya tsunami di Jepun, Mac'11. Banjir Thailand Okt'11 menjadi bukti bahawa sesungguhnya Allah Maha Berkuasa & makhluk tiada kuasa. Rakan di H sudahpun menghentikan operasi, manakala di T sebulan dua lagi pasti juga terasa kesannya nanti. Kesan banjir juga melumpuhkan operasi industri elektronik, malahan sumber makanan juga. Mudah-mudahan sahaja tidak terlalu besar impaknya, Amin.

Kilang H di Ayutthaya

Salah satu kilang komponen T


Menarik untuk direnung bagaimana usaha-usaha men'divert'kan air bah itu daripada memasuki kota Bangkok, menyelamatkan kubu terakhir lambang kemegahan & kemajuan negara yang tidak pernah dijajah (nota: Malaysia juga tidak terjajah)






Terkenang kisah banjir besar yang melanda kaum Nabi Nuh, apabila mereka yang tidak beriman (termasuk ahli keluarga baginda sendiri) menyangka bahawa mereka akan terselamat dari banjir itu. Berusahalah semahunya, berikhtiarlah hatta dengan teknologi tercanggih yang tak pernah terfikir dek akal manusia kebanyakan.
Moga hati akan celik menyedari bahawa kekuasaan Allah itu tiada tolok tandingnya. Pengabdian kepada Pencipta kita adalah satu-satunya jalan keluar dari segala permasalahan hidup.


Berkebetulan, kira-kira dalam tempoh 8 bulan aku akan menjejakkan kaki ke sana. Barangkali dalam tempoh yang agak panjang (1-2 tahun). Sekiranya begitu ketentuan Allah.

Mudah-mudahan, ada rahmat di sebalik kejadian yang berlaku ini. Paling tidak, akan terdetik di fikiran & sanubari mereka bahawa Pencipta Sekalian Alam ini sebenarnya ingin agar makhluk-makhluk ciptaanNya ini kembali kepada fitrah kejadian manusia..

Insya-Allah..