Jun 11, 2011

New Chapter (part II)

From Part I .

Terkedu pun ada, rasa gembira pun ada..
Cuma memang agak tak sangka....Benar2 satu kejutan.

Aku faham Ayah. Sunyi antara perasaan yg sgt menyakitkan..
Apatah lagi dia dah biasa berteman. Anak2 pun duduk jauh. Dalam sebulan, sehari dua je kami dpt bersama2.

Tentulah tergerak di benaknya utk mencari seseorang buat peneman hidup.
Bersyukur juga aku dah 'buka'kan jalan utk Ayah tempoh hari.
Mungkin kerana itu, aku juga orang pertama yg Ayah luahkan perkara ini.

Dalam perbualan kami di dapur itu juga, Ayah ada menyuarakan hasrat utk menyegerakan 'majlis', mungkin sebelum Ramadhan tahun ini.

Ketika itu, aku cuma minta Ayah utk mempertemukan kami adik beradik dengan 'makcik' yg Ayah ceritakan itu. Sekurang-kurangnya, beri kami peluang utk berkenalan.

Selang 1-2 minggu, Ayah memberitahu 'makcik' itu akan datang ke Putrajaya.
Berkumpullah kami anak beranak. Adik-adik aku agak kehairanan.
Mungkin gagal menangkap maksud di sebalik pertemuan itu.
Aku dpt rasakan mereka 'kurang selesa'. Mungkin agak janggal dengan kehadiran orang baru.

Entah apa kebetulannya, minggu berikutnya dalam kuliah Subuh, Ustaz mengajar bab2 fiqh munakahat..
Disentuhnya isu2 tentang pertunangan, pernikahan & perkara2 berkaitan. Teringat aku tentang Ayah...
Sejurus habis kuliah, terus aku jumpa ustaz Hisyamudin itu, berceritakan perihal keadaan aku sekarang. Mohon pandangan & nasihat.

Beliau nasihatkan aku utk ke rumah 'makcik' itu.
Memang itu antara yang aku fikirkan. Maka, ia menguatkan lagi hasrat aku itu.
Tak lupa ustaz memesan, akan ada halangan & bantahan. Itu biasa. Tapi perlukan cara berhikmah menanganinya...

Terus aku telefon Ayah...
"Ayah, jom kita pegi Terengganu..."

~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment