Dec 6, 2011

Force Majeure

Force majeure  (Frenchpronounced: [fɔrs maʒœr], approximately fors ma-zhur)

**************************Pertama kali aku diperkenalkan dengan istilah ini masa meneliti "Supply & Purchase Agreement" tidak lama dulu. Bagi ahli perundangan, mungkin term ini agak familiar. Ketika itu, aku pun sekadar baca sekali lalu.Kini, baru aku sedar kepentingan adanya clause itu dalan sesebuah perjanjian. Biasanya, ia sekadar satu perenggan. Tapi nilai yang terjejas akibat daripadanya boleh jadi jutaan ringgit!Bayangkan seorang pembekal yang membekalkan 5 biji tayar untuk sebuah kereta (purata RM500 / kereta = 2,000 unit / sebulan), nilainya RM1,000,000 sebulan!!Belum lagi alloy rim, enjin, transmisi & seribu satu parts yang lainnya.Itulah yang terjadi apabila berlakunya banjir di Thailand tempoh hari. Aku turut simpati kerana aku tahu betapa peritnya ujian ini. Syukurlah tempat aku mencari sesuap nasi tidak terjejas teruk. Walaupun tidak sampai sebulan, itupun sudah ada keluhan. Aku diberitahu ada sebuah kilang yang terpaksa diberhentikan operasi untuk 3-6 bulan. Bayangkan jika gaji yang ada termasuk kerja lebih masa terkurang 30%-40%. Bayangkan para penjual kereta yang 'basic salary' tidak sampai RM800 / bulan & mengharapkan komisen untuk memenuhi komitmen sehari-hari, tidak dapat menjual sebiji kereta dalam tempoh itu?
2011: Weeks after flood in Thailand

Ya, kita mungkin tidak pernah terfikirkan itu. Kerana kita tidak terkena tempiasnya. Hakikatnya, apa yang berlaku di sekeliling tidak lain adalah sebagai peringatan juga kepada kita. Agar kita sentiasa tidak lupa untuk bersyukur. Agar kita selalu ingat bahawa kuasa Allah itu tidak ada tolok banding. Bahawa hakikat kita akan sentiasa memerlukan Tuhan serta hakikat sebenar sebuah kehidupan. Apa yang terjadi di Thailand, perbandingannya hanya 1% di Metro Kajang Jumaat lepas. Tidak mustahil ia boleh berlaku di tempat kita juga. Moga kita akan sentiasa ingat itu, insya-Allah..
"Ya-Allah, peliharalah kami, keluarga kami, umat Islam keseluruhannya daripada murkaMU. Tetapkanlah iman kami & ampunilah dosa-dosa kami, wahai Tuhan Sekalian Alam"
**********************force majeure |ˌfôrs mäˈ zh ər|

noununforeseeable circumstances that prevent someone from fulfilling a contract.irresistible compulsion or greater force.ORIGIN late 19th cent.Frenchliterally ‘greater force.’

1 comment: