Aug 31, 2010

..still searching..

Alhamdulillah...
dpt cuti berturut2 5 hari (Nuzul Quran - Merdeka), dihabiskan sepenuhnya di kampung..
Pendek kata, setiap detik dimanfaatkan sepenuhnya..
Walaupun terkejar2 antara Tmn Saujana, Pt Baru & Pt Sulong, aku puas..

Sedar tak sedar dah memasuki fasa terakhir di bln Ramadhan...
Memanglah...ada kalanya terasa sangat2 ralat kerana kejap benar masa berlalu sedangkan amalan yg dikutip tak seberapa...

Saban tahun, antara perangai yg susah aku nak buang adalah mencari tanda2 bilanya berlaku malam yg lebih baik dari seribu bulan itu..

Bukan menyalahkan ustaz2 & cikgu2 masa aku kecil dahulu..
Tapi itulah hakikatnya, sering kami didodoikan tentang kisah2 pokok2 yg sujud...serta bermacam lagi kisah2 yg mengagumkan
Mungkin dgn harapan, akan memberi semangat utk kami berusaha mencarinya..

Setiap pagi, akan aku tilik matahari...jika redup maka tertanya2lah mungkinkah malam tadi berlakunya Al-Qadr itu??

Sukar mengikis tabiat itu..
Namun tahun ini aku mendapat perspektif baru...

Apalah gunanya kita sedar kehadiran malam itu sedangkan sepotong doapun kita tak pohon, apatah lagi amalan2 lainnya yg dituntut baginda Rasululllah s.a.w. (Qiamulail, berdoa & mengaji Al-Quran)

Seorang ustaz berpesan, malam Al-Qadar itu, hanya yg empunya diri mampu merasakannya...

Lantas, tak usah gusar andai kita dengar sahabat2 kita menjumpai malam bertuah itu..
Cukuplah kita dgn amalan & mujahadah kita agar dipertemukan...

Moga hidayah, redha & rahmat Allah sentiasa bersama kita, sepanjang Ramadhan ini & bulan2 seterusnya....
Remember, SPRINT!!! while we still can...


No comments:

Post a Comment