May 18, 2011

May'11 Shutdown: Day 5


Periodical maintenance..+ special project..itulah yg dimaksudkan dgn plant shutdown di kilang tpt aku bekerja (aku dah ckp aku budak kilang, aku keje kilang..ade yg tak percaya..)

Setahun dlm 2-3 kali..
Utk kali ini, cuti isnin (16/5) kami dah ganti masa 2 May..
semalam Wesak..mmg public holiday.
Hari ini, kami dah cuti in advance (4 Jun-Agong's Birthday) & esok kami cuti Awal Muharam (suppose 27 Sep)
Pelik skt, tapi itulah norma jadual kami.

Bercakap tentang periodical maintenance, hari ini nak menghantar Dugong ke service centre.
Benda2 mekanikal ni, mmg perlukan jadual servis berkala. Kalau nak tunggu breakdown baru nak baiki, byk sgt kesan buruk. Bukan sekadar kos yg melambung, kadang2 benda lain yg tak sepatutnya rosak pun boleh jahanam...

Pengalaman aku sendiri, ada sekali supplier buat hal. Waterjet machine rosak, 2 hari production line kene stop bahana breakdown itu. Bayangkan 200 bijik keta yg tak bole produce. Bayangkan operator yg dibayar gaji tapi duduk borak2 kosong..beratus-ratus ribu impaknya...

So, buatlah pertimbangan yg wajar.
Mmg, adakala kita cenderung utk 'skip' beberapa ketika. Takde budget, takde masa & lain2.
Cuma, bila dah terkena...baru nak terngadah...Tidak guna menyesal...

Alhamdulillah, Kancil & Dugong setakat ni masih memberikan khidmat bakti yg memuaskan..

Cuma, ade sesuatu bermain di fikiran. 
When we will be apart next year, would it be temporary, or forever?
Let me thing about this...

1 comment: