Sep 13, 2011

Doctor vs Mechanic

Seorang mekanik bertemu dengan seorang doktor seraya berkata;
"Wahai Tuan Doktor, mengapa berbeza benar jurang gaji & penghargaan masyarakat antara kita. Sedangkan, tidak jauh beza kesukaran pekerjaan Tuan & saya. 


Jika Tuan menggantikan organ-organ yang rosak dengan yang lain, saya juga begitu. Tuan menggantikan jantung atau paru-paru yg rosak dengan organ yang didermakan, saya gantikan enjin rosak dengan yang baru.


Jika Tuan buat pintasan jantung (bypass surgery), saya pula mahir dalam membuat pintasan wayar (wire re-routing).


Malah, kerap kali juga Tuan Doktor melakukan 'trial and error' terhadap pesakit-pesakit. Saya juga berbuat demikian!


Lantas, tiada bezanya antara kita. Para mekanik patut mendapat pengiktirafan sebaik para doktor."

Jawab si Doktor; 
"Baiklah. Untuk setiap prosedur & masalah yang Tuan sebutkan tadi, cuba Tuan lakukan ketika enjin kereta itu sedang berfungsi!!"

++++++++++++

Day 2 (13 Sept'2011 @ 15 Syawal 1432H)

Pada awalnya, Ahmad Ziyad disyaki menghidap radang paru-paru (pneumonia - pronounced as n(y)oōˈmōnēə)

Masuk hari ke-2, demam & batuk masih belum surut. Barangkali antibiotik masih belum berfungsi sepenuhnya. Sebentar tadi, sampel 'throat swab' (bayangkan siri CSI, nak ambil sampel DNA melalui sampel air liur) diambil. H1N1? Nauzubillah..

Harap-harap segalanya akan kembali normal..
Maafkan Abi ye Ziyad. Mungkin Abi masih belum cukup usaha, ikhtiar, doa & tawakal.

"Dan apabila aku sakit, Dialah (ALLAH) yang menyembuhkan aku." (Al-Syu'ara - 26:80)



1 comment:

  1. Syafakallah...kesiannya ziyad,mesti x selesa kena masuk swab dari hidung...huhu.

    ReplyDelete