Sep 2, 2011

Indahnya Kenangan Dahulu

Benarlah kata orang, syahdunya Aidilfitri kerana ketika itulah terimbau memori lama. Terimbas segala rasa yang terpendam dalam hati, suka & duka.

Aku tidak terkecuali.

1- Ketika sahur, Mak sentiasa akan pastikan anak-anaknya bangun. Bimbang tidak larat di siang hari. Milo panas Mak adalah hirupan wajib utk aku...
Semasa kami tidak lagi tinggal bersama, Mak sering risaukan aku yang lebih cenderung bersahur dgn roti & kadang2 hanya kurma. "Kenapa tak makan nasi, Ee?"

2- Mak cukup suka bila aku mengaji kuat2. Pernah juga Mak mintak aku mengaji sebelahnya masa aku nak baca Quran dalam bilik. "Ee, Mak nak dengar. Duduk sini je.."

3- Ketika kami di Tenggaroh 6, aku & Mak buat karipap sardin utk jualan. Hari pertama, licin..Hari kedua, banyak pula lebihannya. Hari ketiga, tak buat terus selamanya.
Ayah pun, kalau nak makan karipap, memang kene tunggu aku ade kat rumah. Akulah tukang 'torak'nya. Selalu Mak komplen kalau orang lain yg torak, pasal kulit tebal/nipis sangat..Selalunya ungkapan biasa dalam telefon, "Ee balik minggu ni kite buat karipap sardin"

Sesuatu yang aku ingin belajar dari Mak tapi failed, nak 'klim' tepi tu. Mak buat sangat kemas. Pernah jugak aku beli acuan yg dah siap tu, tapi Mak tak suka. Mak sangat teliti. Mak suka klim sendiri.

4- Baju raya, Mak yang tolong tempahkan. Kiranya tiap2 kali raya, tak perlu bimbang.
Tahun ini, utk pertama kalinya aku tempah sendiri. Masih dengan tailor yang sama. Harus bagaimana aku tidak terkenangkan arwah Mak...

5- Aku ni kalo beraya, bole kata kategori extreme..siap tido umah org lagi.
Mak memang paling bising kalo time time raya. "Tak ingat rumah"..
Ada sekali tu, aku beraya sakan sampai tgh malam. Akibat ngantuk sgt, aku tido sekejap kat Petronas, sampai la Mak tepon tanya aku kat mana!
Rupa2nya, Petronas tu betul2 kat sebelah tanah perkuburan kat Bakri Bt.6!!

Kini Mak sudah tiada lagi.
Mudah-mudahan saban tahun akan lebih kuat ingatanku padanya & bertambah doa2ku kepada arwah. Moga dimakbulkan Allah jua..Amin..

1 comment:

  1. yer masa tu kita semua beraya kat bp tak ingat....

    ReplyDelete